DIY * stoffen cover





1. Leg een notitieboekje, stof, licht karton of zwaar papier en vliesofix klaar.
2. Teken op het karton de omtrek van de kaft vooraan. Doe dit ook voor de achterkant en knip uit.
3. Ga met een potlood rond de rand van het boekje, op de achterkant van de stof.
4. Duid met twee lijntjes de breedte van de rug van het boekje aan, zoals de roze stippellijntjes.
5. Meet een marge van een goeie twee centimeter rond de getekende omtrek en knip de stof uit.
6. Knip de lijntjes aan de rug in en vouw ze naar binnen. Doe dit aan de boven- en onderkant.
7. Strijk de vliesofix op de verkeerde kant van de stof, doe dit op de volledige stof.
8. Trek het papiertje van de vliesofix af en leg het boekje op de plakkant. Strijk alles stevig vast.
9. Rondom blijft nu nog de twee centimeter marge over. Knip aan de hoekjes de stof in en strijk naar binnen.
10. Plak met stevige lijm de uitgeknipte kartonnetjes op de binnenkant van de kaft om af te werken.






Et voilà, geschikt voor kunst- en vliegwerk in handtassen en grijpende kinderhandjes. Gebaseerd op deze versie, maar volgens de old school kaftmethode én met zoom. Ik kan weer op beide oren slapen :-)


19 opmerkingen

  1. Fijn!. Zal hier zeker ooit eens van pas komen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb net die andere eens geprobeerd, zal nu eens jouw tutorial uittesten. Dit lijkt mij wel beter afgewerkt. Alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik wat extra tips mag geven: kies een relatief lichte stof, licht karton en een boekje met een lichte cover, want alles op elkaar geeft nogal een dikke pak. Maar wel de vliesofix goed doen plakken en goeie lijm gebruiken om de binnenkartonnetjes erop te plakken.

      Verwijderen
  3. Volgens de klassieke boekenkafttruc dus, zo kan het ook! Merci, ik test het zeker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo mooi gedaan... Ook de foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zéééér handig! Thanks voor de uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Genoteerd. Uiterst handig en mooi! Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Supertof idee, was er naar op zoek en vond het hier! THX

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ga meteen aan de slag!!!! Ziet er super uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel mooie foto's!!! Ik wil het meteen ook proberen ... maar ik begrijp het niet :-( Wat is de functie van het karton juist? Je tekent de voor- en achterkant van je notitieboekje af op karton, en dan het volledige notitieboekje (open) op je stof? Maar wat doe je daarna met dat karton?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zie je in stap tien: de kartonnetjes plak je aan de binnenkant van de kaft van je boekje, om zo de randjes van de stof netjes weg te werken. Je tekent dat in het begin over om de juiste maat te kunnen nemen.

      Verwijderen
  10. Mijn dochter haar allereerste heen-en-weer-boekje voor de crèche... Ik begin eraan (met een klein hartje, niet voor het kaften, wel voor het heen-en-weer-gaan) :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. helemaal te gek! maar kan je dit ook gebruiken voor schoolboeken? want daar moet het nameljik nog af kunnen en papier scheurt zo snel...

    BeantwoordenVerwijderen