DIY * paraplutas




1. Zoek een paraplu met acht (!) driehoeken* en gebroken baleinen
2. Torn de stof van de paraplu los van het geraamte
3. Je bekomt nu een cirkelvorming stuk stof, met het lusje in de tweede driehoek onderaan
4. Knip de stof in het midden horizontaal in twee (hou het lusje eraan) en gebruik dus enkel het onderste deel
5. Vouw de buitenste punten - met de goede stofkanten op elkaar - naar het midden toe, de twee roze bolletjes moeten op de witte bol liggen
5a Stik stevig vast
6. Trek een horizontale lijn, haaks op het onderste punt van de tas
7. Naai meerdere keren op de lijn
8. Knip de overbodig geworden punt weg
9. Kies waar je je handvaten wil naaien en hang ze stevig vast: ik ging voor de fast & freestyle way :-)
10. Bij een brede paraplu: trek een verticale lijn op een afstand met de hoeken, evenwijdig aan de middennaad
11. Stik op de lijn en knip de reststof weg. Doe hetzelfde bij de hoek aan de andere kant
12. Draai de tas met de goeie kant naar buiten en doe de mini-sluit-truc...
13. ... om een klein, compact, regenbestendig én vrolijk tasje te hebben


















En dit is 'm dan! Of hoe een goedkope, maar mooie flutjesparaplu een eervol tweede leven krijgt.



Uit de tweede helft van de paraplustof kan nog een tas gemaakt worden, weliswaar zonder opvouwlusje.
Het geraamte van de paraplu is dan het enige wat nog rest van de paraplu. Te gebruiken als spin op een griezelfeestje of als gelegenheidskapstok om twee paraplutasjes - het nieuwe roze exemplaar en eentje dat ik vorige zomer al maakte - te showen.




* een paraplu die bestaat uit zes driehoeken is iets te weinig om een mooi resultaat te hebben, er zijn vier driehoeken nodig die samen een halve cirkel van 180° vormen

33 opmerkingen

  1. Super mooi gemaakte tuto! En erg leuk gemaakte tas, zei ik al eerder he, geloof ik :)

    alleen ik begrijp m niet helemaal...

    - Vanaf punt 4 ga je dus met 1 helft verder?
    - en de flappen die je naar binnen vouwt, naai je dus aan elkaar, en daarmee is de tas dan eigenlijk gevormd?

    Dus de buitenzijde van de paraplu, wordt uiteindelijk de bovenkant van de tas, niet de onderkant.
    - vervolgens haal je zeg maar een punt uit de "bodem", zodat je onderaan een recht stukje krijgt.

    Ha, ik snap het wel, want je had een mooi kantrandje aan de buitenzijde, dat je die wilde behouden denk ik. Maar door de vorm van de tas had ik gedacht dat de buitenkant van de plu de "onderkant" van de tas was geworden! Kijk maar, ook rond en hoekig...

    Nou ja, sorry voor je blogvervuiling, maar ik zat er echt even op te studeren en wil het graag goed snappen. (Gaat op zoek naar zo'n klein oud dames-opvouwpluutje...)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk wel dat je het snapt hoor :-). Van de grote cirkel hou je enkel het onderste deel (dat zijn dus vier driehoeken) over en daarmee ga je aan de slag. Ik ben dus van foto 3 naar foto 4 gegaan door de paraplu horizontaal in twee te knippen. Je kan dus in principe uit één paraplu twee tassen maken.
      En het randje van de paraplu blijft ook het randje van de tas, dat klopt.

      Verwijderen
    2. Ja, ik geloof ook dat ik het snap nu... :)

      Verwijderen
  2. hele coole recyclage truc! dank je wel voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo straf! Hoe ben je daar op gekomen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit vind ik echt geweldig en ook heel bruikbaar. Wordt meteen gepind! Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel heel tof! Toppunt van recyclage, vooral de spin vind ik een grappig toemaatje. Goed gedaan hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super! Als tas ziet die stof er mooier uit dan als paraplu.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw! Wat een idee! Bedankt voor de geweldige tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel sjiek! Hoe kom je toch op het idee...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Van een oude paraplu... ge moet er eigenlijk maar opkomen... heel tof gevonden!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. super! deze uitleg pin ik en vanaf nu recycleer ik al mijn kapotte paraplu's!!! Merci voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een super gaaf idee!!! Ik ga op zoek naar een leuke plu en ga het ook proberen. Heb je gelijk een waterdichte tas!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Super! Ik ben helemaal fan. Ik zou bijna willen dat mijn paraplu kapot gaat ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldig! Ik verslijt paraplu's bij de vleet...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een geluk eigenlijk dat mijn paraplu gisteren is overlenden... Kan ik hem toch nog ergens voor gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo tof !!! Ik gebruik wel geen paraplu's ;-) (ha ja, ik gebruik altijd een regenhoedje) Maar ik vind het echt een supertof idee ! Dus als ik er ooit eentje erf ofzo dat kapot is ... dan weet ik wat gedaan !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuke foto's, super DIY's!
    volgen ?
    http://phaephotography.blogspot.be/

    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Tas genaaid van oude paraplu

    http://pic20.picturetrail.com/VOL1279/13567037/24279809/405499520.jpg

    Tas verpakt in hoesje, genaaid van 8 rest stukjes

    http://pic20.picturetrail.com/VOL1279/13567037/24279809/405499530.jpg

    Gr Vera

    BeantwoordenVerwijderen
  18. prachtig idee, zoals je er 2 van maakt!
    Ik heb al een hele resem zelfgemaakte paraplutasjes uitgedeeld, maar van het "simpele"model (1 plu = 1 tas)
    Laat ik nu vandaag toch een grote paraplu met 8 driehoeken kapot gedaan hebben... morgen naaidag! :-)
    Dank je, dat je deze blog nog altijd hebt laten staan!!

    BeantwoordenVerwijderen