Cambie Dress

Spannend vond ik het, om de envelop voorzichtig te openen, de instructies uit te vouwen en het flinterdunne patroonpapier te ontcijferen. Een écht gekocht patroon, dat had ik nog nooit genaaid. Meestal teken ik zelf of verzin ik een variatie op een silhouet uit de Knip. Maar nu ging ik es doen 'voor echt', met de Cambie Dress van Sewaholic*. Een model dat me op het www al van m'n sokken had geblazen en verrassend dichtbij te koop bleek in De Stoffenkamer*. Daar kocht ik meteen ook de stof en bijhorende paspel. Op voorhand wist ik niet echt goed wat ik zocht, want ik wou een katoentje dat kon dienen voor een feestelijke gelegenheid, maar ook niet te chique was. Na een rondje kijken, voelen en vergelijken viel de keuze op Bulps Green van Hamburgerliebe. Voor de paspel wou ik een contrasterende kleur en kreeg ik de keuze uit wel eenentwintig soorten groen en roze. De Stoffenkamer is de absolute paspelhemel, zoveel is zeker.


Omdat ik mijn lijf niet perfect in één Canadese maat kon samenvatten, nam ik de kleinste maat met wat extra naad voor het heup- en rokgedeelte. Zo had ik reserve en kon ik stof toegeven waar nodig. Om te weten waar ik precies moest aanpassen, begon ik ook met het binnenkleed/voering te maken. Eens dat perfect op mijn lijf paste, kon ik makkelijk dezelfde aanpassingen doen bij het buitenkleed zonder extra trial and error.


Het naaien ging heel vlotjes. Ik deed er wel iets langer over dan gepland omdat ik elke naad en stofdeel streek. Tijdrovend, maar het levert mij wel een übernetjes afgewerkt naaisel op. Het patroon zelf klopt perfect en de instructies zijn zo klaar als een klontje. Ook de voering is helemaal af. Af en toe kon mijn hoofd een inzichtelijke kronkel niet volgen, maar uiteindelijk is het gewoon een kwestie van de tekeningen exact toe te passen om dan tot een "aha, zó eenvoudig"-moment te komen. Zoals de zakken bijvoorbeeld:




Tulpen in één stuk ♥


De paspel zelf zorgde voor een hoopje extra werk, maar het effect mag er wel zijn. Oorspronkelijk had ik er alleen voorzien bij de tailleband, maar dat benadrukte het breedste stuk van mijn lijf. Paspel everywhere bleek een meer flatterende oplossing.





De Cambie Dress én De Stoffenkamer zijn bij deze meer dan goedgekeurd. Makkelijk te voorspellen welk model in welke stoffen hier nog zullen opduiken :-)



* Voor de lettertypelovers: De Stoffenkamer haalde precies de mosterd bij Sewaholic voor die prachtig krullende S.
Gelijk hebben ze!



65 opmerkingen

  1. Dit is echt vakwerk, wat een mooie jurk! Complimenten van mij hoor!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw!!sommige versies die ik heb gezien vond ik een beetje tuttig, maar deze is supermooi! Dat paspel erbij is prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig, al je werk meer dan waard, zoveel is zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amaai het is echt schoon geworden, ge ziet waar dat ne keer goed voor is zo'n patroon volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. W O W! Echt knap gedaan.... Dat moet een kick gegeven hebben toen het af was???!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat is me dat voor een schoon kleedje !!! Ik zou het zo kopen.
    Prachtig gewoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik hoop dat je al een feest in gedachten hebt voor deze jurk, want dat verdient ze!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nagel op de kop! Heb ze vorige week uitgebreid getest én goedgekeurd op een huwelijksfeest.

      Verwijderen
  8. WAUW! Wat een geweldige jurk! Daar mag je echt heel trots op zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. WAUW!!! Prachtig!!! Respect!!! Geweldig!!! Do I need to say more?! I love it! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Echt prachtig! Ze zit je als gegoten! Hoe lang heb je eraan gewerkt?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een jurk waar je zo mee naar een feestje kunt ... en er de show stelen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Supermooi! Ik vond 'm ook al tof op het www. Nu 't patroon ook maar eens aanschaffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ferm gedaan! ziet er heel netjes uit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat is echt wel héél erg mooi zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh wauw! Zalige jurk,stofje en paspel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Vree skone gedaan!!! Vakwerk als je't mij vraagt.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Schitterend! Daar zal je veel genot van hebben,van die jurk

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heel mooi jurkje en zo schoon afgewerkt! Die paspel is ook super! Knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Waw, die jurk is echt wel fantastisch mooi!!! Prachtige stof, prachtig model, prachtige afwerking, enfin hij staat je PRACHTIG!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zo'n schoon kleed. Of nee, dat is een understatement. 't Is absoluut prachtig!!! En de Stoffenkamer, daar ben ik sinds een eerste bezoek vorige week ook fan van :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wauw!! De jurken op het Internet van dit patroon konden mij niet overtuigen, maar na deze versie gezien te hebben, ga ik ook snel bestellen bij de Stoffenkamer. Echt super schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Zeer diep onder de indruk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. jeeeetje, echt een super gaaf jurkje!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. hee, ik bestelde dat stofje deze week nog, samen met het boek van sanne & riet. Je kleedje is echt wel prachtig, en niet alleen door de stof! wauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Die jurk is echt prachtig en hij zit je blijkbaar als gegoten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. staat bij mij ook op het programma als trouwkleedfeest, maar dan met rimpelrok. Enkel jammer dat het patroon uit voorraad is nu

    BeantwoordenVerwijderen
  27. mooi!

    hoeveel stof heb je nodig voor dit kleedje (ik bestel patroon en stofje samen ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op de site van Sewaholic kan je alle maten in centimeter downloaden (http://sewaholic.net/wp-content/uploads/2012/05/1202_Sewaholic_Cambie_Envelope_back.pdf). Er staat ook bij hoeveel stof je nodig hebt. Ik maakte view A en die 2 meter stof was goed qua hoeveelheid.

      Verwijderen
  28. super mooi kleedje geworden!
    Ik ben er zelf ook aan begonnen en alles ging goed tot ik bij de voering van de rok kwam.
    Waarom is de voering van de voorrok korter dan de voering van de achterrokdelen?
    Kan jij je dit nog herinneren?
    groetjes
    Jessie

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Oh My God, dit is echt een perfect kleedje!

    Na enkele misbaksels weet ik hoe moeilijk het is om kleren voor grote mensen te maken, die nog mooi vallen ook. Ik heb opgegeven, maar als ik dit zie, overweeg ik om mij te beginnen bedenken....

    Hoedje af!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Heel mooi kleedje met prachtig stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Heel mooi, leuke kleurtjes ook !!
    lokakid.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen